juni 14, 2019

Om att det är dagen efter kvällen före.

Det är dagen efter fyra glas vin. Jag kände mig inte berusad när de dracks, inte heller när jag runt midnatt kom hem. Men så vaknade jag vid halv fem och hela rummet snurrade och huvudet sprängde. Jag tänker att det nog var för att vi åkte båt i fyra timmar och det gungade, sånt går ju inte ur kroppen bara för att man är tillbaka på fast mark.

Mitt barn åkte till sin far vid lunchtid idag, för de traditionella fyra sommarlovsveckorna. Jag hade bestämt mig för att jobba hemifrån redan innan världen började snurra för att klämma ur några sista timmar i sällskap med barnet, så kunde sova till fem minuter innan arbetstiden startade. Klev i en mjuk klänning och snurrade upp håret i en knut och intog soffan med datorn i knäet och barnet liggandes skavfötters med en bok i näven.

Men nu är klockan nästan fyra och jag har precis skrivit en slutrapport och förberett inför nästa arbetsvecka. Skrivit listor med sånt som ska göras och planerat mina dagar. Jag ska stiga ur klänningen och släppa loss håret från sin snodd, kliva in i duschen och skölja bort den sista lilla ynkligheten. Och dricka vatten, enbart vatten, resten av dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar