juni 01, 2019

Den första dagen i juni.

Så blir det första juni, men ingen direkt sommar. Jag vaknar förkyld. Vi tar oss ut ändå, promenerar genom Östermalm. Min man köper ett par skor och så tittar vi på en tavla av August Strindberg på ett auktionsverk. Utropspriset är sex miljoner kronor.

Kommer hem och bildar en tvåmanshög i soffan. Är orkeslös men rastlös. Målar naglarna hallonröda, bäddar rent i sängen och hänger en tvätt innanför balkongdörrar som står öppna mot innergården. Det luktar sommarregn och sköljmedel i hela lägenheten.

Nu ligger jag i soffan igen. Ur högtalarna ljuder jazzmusik och snart är det kväll, även om jag inte riktigt vet hur det kunde gå så fort. Chips, rödtjut och film i soffan eller rosévin under en infravärmare på en uteservering? frågar min man. Åh jag vet inte, säger jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar