maj 13, 2016

Det här var värt hela kampen.

Vi ligger i sängen, han lutad mot sänggaveln och jag skavfötters mot ett par kuddar. Fötterna är trötta, huden nyduschad. Tunt nattlinne och lång kofta. Vi har egentligen inte gått och lagt oss, bara hamnat där som så ofta när barnet precis är nattat. På sängbordet står ett glas vitt. Min mamma ringer och jag sträcker mig över honom, jag svarar samtidigt som han fångar mig i ett benlås. Han skrikpratar med min mamma från sin sida av sängen. Jag ligger där jag är, fångad mellan två ben.

När vi till sist lägger oss under täcket placerar jag mig själv i mitten av hans famn. Kinden vilar mot hans bröstkorg, hjärtslagen pulserar in i mig. Han tittar på något program om bergsklättring på Netflix, vilar sin haka mot min hjässa. Hans tumme gör små cirkulerande rörelser mot min höft.

1 kommentar: