juni 10, 2024

Spanien och studenten

Vi landade med en smäll i fredags. Förlåt, vilket förvirrande sätt att uttrycka sig. Flygresan gick bra, det var inget fel på själva landningen, det var bara det mentala som kraschade. Nej, förlåt mig återigen och tolka mig rätt: Spanien var fantastiskt. 

Men låt mig komma tillbaka till Spanien om en stund, efter att vi berört fredagens smäll, den som ledde raka vägen in i studentförberedelser. På torsdag tar han studenten, barnet. Hans mamma är något blödig och sentimental över detta. Blir tårögd varje gång jag tänker på det, vilket är ofta eftersom vi haft studentförberedelser varje dag sedan vi kom hem.

Vi har en lista med saker att checka av dag för dag. Klara är inköp av saker att hänga runt halsen på honom vid utspringet och pynt till mottagningen. Idag ska vi köpa strumpor och näsduk till bröstfickan. Imorgon är det storstädning och på onsdag äter vi middag med hans pappa och dennes fru. Sedan är det dags, sedan tar barnet studenten.

Under tiden vi var i Spanien fick han sitt resultat på högskoleprovet. Det var högre än de tidigare årens antagningskrav på arkitektutbildningen i Lund. Jag tror att det bidrar till det sentimentala, att han antagligen lämnar boet efter studenten.

Det, och hur vår kontakt såg ut när vi var i Spanien. Vi hördes varannan dag eller så, men aldrig om huruvida han ätit middag eller gjort sina läxor, bara spontana hej för att vi ville. Det finns inget uppfostrande i mitt sätt att vara mot honom längre. Det är som om jag är färdig med den delen av min roll som hans mamma. Nu väntar någonting annat.

Nej tusan, nu har jag inte tid att skriva om Spanien plus att jag blev alldeles gråtmild av tankarna på barnet och vilka vi ska vara för varandra hädanefter.

5 kommentarer:

  1. Så fint skrivet. Förstår att känslorna är all over the place ♥️
    Lohe

    SvaraRadera
  2. wow, så stort! Hoppas att han får fina student-dagar och att ni får fira av honom ordentligt <3

    Börjar så smått förstå det där med en förändrad föräldrar-/barnrelation även om mina har några år kvar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fin tid. Vemodig, men fin. ❤

      Radera
  3. Åh, vad roligt! Vår äldsta gick ut i tisdags förra veckan och vi har nu överlevt två veckor av partyn. Det här har varit den roligaste perioden på många år, det är hela familjen enig om. Igår kväll var vi på de sista tre mottagningarna men dottern fortsätter i morgon, med kompisar på Norra.
    Hoppas ni får en toppendag och att sonen blir nöjd. Det är större än jag trodde att det skulle vara, det här med att de faktiskt stiger ut i livet ”på riktigt ” nu. Även om universitetet är en lite skyddad verkstad några år tid. Njut!!!

    SvaraRadera