mars 03, 2022

Stora barn, stora problem.

Vi träffade barnets neurolog häromdagen. Det var ett bra besök. Medicinen fungerar och barnet har varit anfallsfri och utan biverkningar sedan den sattes in. Men besöket fick mig att tänka, för neurologen berättade om alkohol tillsammans med epilepsi.

Barnet fyller sjutton i maj och han är ingen festprisse. Inte än, brukar jag tänka, men det läkaren berättade var att han inte får bli någon festprisse. Det är för farligt i kombination med epilepsin. Barnet tar det hela lugnt, men jag vet ju att det kommer förändras.

Han kommer inte vilja vara den enda nyktra på festerna. Någon gång kommer han vilja dricka alkohol. Jag vet inte om det är en konstig sak att känna som förälder, men jag vill inte att han ska missa den delen av att bli vuxen. Nu måste vi förhålla oss till att han måste vara väldigt försiktig med alkoholen.

Positivt ändå är att det inte är fyllan som avsevärt ökar risken för anfall, utan det är läget som kroppen befinner sig i dagen efter. Ändå något fint i det hela. När han väl börjar gå ut är det inte under festandet som risken finns utan dagen efter, och i åtminstone ett par år till kommer jag finnas där då.

4 kommentarer:

  1. Åh så svårt. Håller med, det är en del av livet man inte vill att de ska missa, men att behöva vara orolig för epilepsin också... Det räcker ju med all annan oro för barnen tänker jag🤔

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja exakt. Just nu toppar ju oron för epilepsin allt och som tur är har han inget intresse för fest och alkohol, men det kommer ju förändras. Antar att vi får hantera det då.

      Radera
  2. Jag hoppas han blir som jag (i den aspekten) och lär sig festa utan alkohol! Jag har alltid gjort det och det har funkat bra, iaf fram till kl 23 när de andra börjar bli för fulla..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas också det! Han kommer väl bli mer eller mindre tvungen till det, eller åtminstone inte dricka så att han blir bakis.

      Radera