september 19, 2020

Om söta drinkar och varma män.

Lördag. Bredvid min säng ligger kjolen, strumpbyxorna, tröjan och behån som jag klev ur igår. På soffbordet i vardagsrummet står fortfarande mitt vattenglas och whiskyglaset som min man drack ur när jag snubblade hem sent igårkväll. 

Fredagskvällen bankar i mitt huvud. En kväll av drinkar som jag tappat räkningen på, av att prata över sorlet från en fullsatt restaurang, att mingla mellan borden med mina kollegor. 

Jag dricker två stora vattenglas, sedan två koppar kaffe. Min mans kropp är varm intill mig, hans arm ligger draperad över min mage, hans andetag mot min axel. Somnar om och sover ett par timmar till. Drar på min morgonrock och ställer mig framför balkongdörren. Släpper in den kalla luften, känner solen mot huden. Bankandet i huvudet har försvunnit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar