maj 16, 2024

Första steget

Egentligen vet jag nog varför jag är så trött. Det är situationen med min mamma. Jag konfronterade henne i lördags, berättade hur jag mår efter hennes senaste självmordsförsök och hur hennes ständiga försök att kontrollera mig får mig att känna.

Det blev inte särskilt bra. Hon grät, min pappa blev arg eftersom han anser att problemet ligger i att jag bor femton mil bort och jag tappade orden, visste inte hur jag skulle förklara hur jag kände. Samtalet slutade i tårar och med hennes ord om att vi fick höras senare. 

Vi har skickat några meddelanden sedan dess, trevande försök att berätta hur vi känner, men igår kände jag att det inte går längre. Så jag ringde upp, försökte förklara ännu en gång och nu kändes det som att det fanns en vilja att förstå. Det landade bättre den här gången. 

Jag tror inte att hon har reflekterat över mitt mående innan. Hon har varit så fokuserad på sig själv, på vad hon vill och behöver, att hon missat att det inte stämmer med mina behov. Vi landade i att jag inte kan fixa henne och att hon inte kan fixa mig. 

Jag behöver arbeta med att acceptera situationen och hon behöver fokusera på att må bättre. Sedan kanske vi kan mötas i mitten, utan krav på varandra. Jag hoppas att vi kan det och jag tror att första steget för att nå dit var att berätta hur jag kände.

7 kommentarer:

  1. Usch, vad jobbigt, all styrka till dig. Det låter som ett viktigt första steg. Jag tror själv väldigt starkt på acceptans som verktyg att må bättre, men det kan ta lite arbete att nå dit. Jag hoppas ni lyckas bygga vidare på detta, både med era egna mål och tillsammans! <3

    SvaraRadera
  2. Du är enormt bra som talar om hur du känner, för jag gissar att du är en medberoende person?. Som har levt med din mammas sjukdom länge, kanske hela livet. Då är det SÅ starkt att tala om hur du mår i det här. Jag har själv jobbat mycket med mitt medberoende och med acceptans och för mig har acceptansen varit en nyckel till nästan allt. Jag kan inte förändra någon annan, bara mig själv. Jag måste acceptera vissa saker. Jag behöver inte gilla dem, men jag måste acceptera dem. Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det blir ju absolut ett medberoende. Tror också hundra procent på acceptansen, att det är det som måste till. Jag tar ansvar för mig själv så får de ta ansvar för sig. Kram!

      Radera
  3. Starkt och bra agerat, även om stegen är små är de ju i rätt riktning. Ha en härlig helg, själv blir det Stockholm och Swift imorgon 🎉

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt, jag är så avundsjuk!

      Radera
  4. Vad bra gjort, och vad jobbigt!

    SvaraRadera