februari 12, 2024

Vad har du gjort i helgen då?

Pluggat högskoleprov, tackar som frågar. Barnet ska skriva provet i april och nu pluggar han som en liten galning. Han skriver ett delprov om dagen och sedan rättar vi och bryter ner provresultatet tillsammans. 

Vi har delat upp det så att min man tar matten och jag tar det verbala, tack och lov. Jag hade levt med ångest fram till april om jag hade behövt hjälpa barnet med matematik varje dag. Min självkänsla har redan fått sig en törn över hur svår den verbala delen är. Jag trodde att jag skulle skumma texterna och pricka alla svar, men istället sitter jag där med näsan inuti datorskärmen och läser texten, läser svarsalternativen, läser texten igen, läser svaren igen och så fortsätter det i hundra år.

En annan rolig grej som vi har börjat göra är att lyssna på Dagens Eko varje dag, alla tre var för sig, och sedan diskuterar vi innebörden i dagens avsnitt när vi äter middag. En övning för att förbättra hörförståelsen men som visade sig vara mycket givande för hela familjen.

3 kommentarer:

  1. Hälsa sonen att inte ge upp om han inte får tillräckligt hög poäng första gången. Jag fick 1.3 första gången, 1.7 andra gången och 2.0 tredje gången (vilket var vad jag behövde för att komma in).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå snygg utveckling! Också mycket imponerandet att skriva 2.0 🥳

      Radera
    2. Man blir väldigt motiverad och fokuserad när det är det som krävs för att komma in på sin drömutbildning.:)

      Radera