februari 23, 2024

Rapport från en minut i livet

Fredag. Tulpanerna spretar långt över matbordet, vräker sig ur sin vas. Det ensamma stearinljuset i mässingsljusstaken intill är dammigt salviagrönt. En solkatt snirklar sig på trägolvet. På köksbänken står en rödvinsflaska och väntar på kvällen.  

Jag dränkte ett kilo kycklingvingar i coca cola och chiliflakes imorse. Snart ska jag steka dem i en het chilisås, servera på en bädd av ris och toppa med sesamfrön och salladslök. Öppna den där vinaren, tända ljusen, ta fredagskväll.

2 kommentarer:

  1. För första gången i mitt liv älskar jag att ha snittblommor på mitt matbord. Nu är jag inne på tredje tulpanbuketten för i år. Så vackert när de bugar sig neråt.
    Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så fint när de bugar!

      Radera