september 05, 2018

Om det fula bruna.

Det finns bara en sak i mitt liv som jag skäms över. Det är att min pappa röstar på SD. Jag har tagit så många diskussioner med honom att jag inte ens minns de alla. Ingen av oss går ur dem som vinnare, vi blir bara så arga på varandra att vi måste spendera en kvart eller så i olika rum. Min mamma har förbjudit oss att prata politik med varandra.

Det slog mig tidigare idag att jag nästan* inte tagit en enda diskussion om SD i det här valet. Människorna som jag rör mig bland yttrar inga åsikter som sympatiserar med SD och jag har inte facebook, så jag hamnar liksom inte i diskussionerna. Inte för att jag inte pratar om SD, det känns som att vi pratar om deras politik vareviga dag, men vi pratar även om S och MP och V och M och ja, ni förstår.

Jag vet inte om det här är bra eller dåligt. Bra för att det är vettiga människor i min omgivning, men det visar väl också hur segregerat jag lever och umgås. Fast det måste ju vara en bra sak att SD inte finns prick överallt, tänker jag. Som en liten spillra av hopp liksom.

*Bara en diskussion, med pappa. Mamma lämnade rummet i två minuter och debatten var intensiv och ganska ful och slutade med bläng när mamma kom tillbaka.

10 kommentarer:

  1. Båda mina föräldrar röstar på SD... Jag umgås med dem högst en gång om året och orkar inte ens försöka utan hummar mest med och ler, det tar redan för mycket energi att ens besöka dem. Men det är sorgligt att de är så inskränkta och har så enormt många fördomar mot invandrare och homosexuella (inkl min kusin som gått från en stjärna i deras liv till att inte existera när han kom ut).

    SvaraRadera
  2. du ska inte skämmas för vad din pappa röstar på. det är bra att du har försökt ta diskussionen med honom, det är det enda du kan göra. och göra igen, när du orkar en annan gång. kram!

    SvaraRadera
  3. Jag förstår känslan av skam, men tänker att du istället ska vara stolt över att du inte blivit lika inskränkt och fördomsfull. Min pappa är också ganska inskränkt och det är mycket vi inte är överens om, men han röstar tackolov inte på SD - vill inte ens tänka på grälen vi skulle ha då. Kram M

    SvaraRadera
  4. Jag röstar på SD och mina vuxna barn lägger sig inte i vad jag röstar på.
    Alla röstar efter sin övertygelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej. De borde lägga sig i, eftersom det är deras framtid du röstar om.

      Radera
  5. Kan inte längre kommentera din blogg från min privata dator (mac), så störande. pust. I alla fall. Jag har också SD:are i min (icke valbara) närhet. Det gör mig vansinnig och jag tänker på det varje dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nä? Vad störande. Om att det inte går att kommentera alltså. Det andra, om SD, är bara så jävla eländigt och deppigt.

      Radera