juli 08, 2016

No jinx.

Jag vågar knappt säga det högt, men det verkar som att vår tur vänder lite nu. Vi var och tittade på vår lägenhet igår och träffade förvaltaren och skrev på alla papper. Nu är allt helt spikat och klart. Dessutom fick vi veta att det inte var några problem med att få nycklarna redan en bit in i augusti, så att vi hinner måla innan vi flyttar in.

När vi spanade in vårt förråd i källaren stötte vi på en dörr som det stod garage på. Hyresvärden berättade då att det ligger ett litet, privat garage i källaren. Vi smög runt huset och hittade garageporten och en liten lapp med kontaktuppgifter till ägaren. Alldeles nyss fick jag ett sms från Kim som pratat med hen och ja, det finns en plats till oss. Till ett pris som är hälften av vad en garageplats i Vasastan normalt kostar.

Så sjukt. Och häromdagen pratade jag med utbildningsförvaltningen i Stockholm och berättade att jag har en elvaåring att placera i skolkö. En timme senare fick jag ett namn och ett telefonnummer, och ytterligare en timme efter det fick Adrian en plats på Kungsholmens grundskola. Jag har våndats i ett år över att få en skolplats till Adrian och så sker det på ett par timmar? Ja, sjukt. Och så otroligt jäkla skönt.

Och till sist, som en bonus: jämförde skattetabellerna i Stockholm och Katrineholm och tillsammans kommer jag och Kim få ut tvåtusenfemhundra kronor mer i månaden i Stockholm. Tack för det, liksom.

3 kommentarer:

  1. Angående skolplats hade jag kunnat sagt att det är inget att våndas över för det måste man få enligt skollagen. Dock är det en bit till den skolan med Sthlmsmått mätt men vad tusan gör det när ni har fått en lya vid Sankt Eriksplan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har faktiskt precis skickat in en ansökan till Vasa Real just för att den är så mycket närmre! Går det inte så går det inte, då kommer Kungsholmens grundskola också bli toppen, men det är ju värt ett försök.

      Radera