juli 01, 2016

Sankt Eriksplan.

Så ringer förvaltaren. Hon berättar att den andra familjen har tackat ja till lägenheten. Det som ju skulle bli vår lägenhet. Jag blir så himla ledsen, hade redan inrett den i mitt huvud. Förälskat mig i trägolven och takhöjden. Men så visar det sig att det finns en annan lägenhet, en med tre rum och kök, fördelade på lite mer än hundra kvadrat.

Vi tittar på den. Det är en vacker fastighet, byggd 1924. Trägolven är nog original. Köket är nytt, lite tokigt och trångt, men kan nog bli väldigt fint. Badrummen är nyrenoverade. Lägenheten är helt knasig i utformningen, byggd runt trapphuset. Ena väggen i köket är rund. Man går liksom runt rummen för att komma in och vidare.

Vi säger ja på studs. Ett par timmar senare kommer hyresavtalet på mailen. Det är så sjukt. Adressen är Sankt Eriksplan. Jag är lite rädd för att uppfostra en elvaåring så centralt. Är så van vid att kunna släppa honom lös i vår lilla stadsdel i vår lilla stad. Det kommer bli annorlunda efter den första september. Då kommer vi bo mitt i Vasastan.

Så himla häftigt. Tänk att det löste sig till slut ändå.

10 kommentarer:

  1. Har ni fått ett förstahandskontrakt i Vasastan? Stort och varmt grattis!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är helt galet! Tack! :)

      Radera
  2. Som infödd Stockholmare blir jag häpen. Och oändligt glad för er skull!

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt ju! De kvarteren är ju helt ljuvliga! Grattis!!
    /bloggläsare (Elin)

    SvaraRadera
  4. Har kämpat och kämpat med orden och velat kommentera dina senaste inlägg. Dina ord har skrikit smärta rakt igenom alla skärmar och mina ord räckte inte. Jag är så glad att läsa detta. Inget annat kompenseras men iaf lite vind i ryggen. Stort, stort grattis till ert nya hem!

    SvaraRadera
  5. Tack för pepp! Och grattis själv!! Herregud, vilket kap!

    SvaraRadera
  6. Grattis! Vasastan är ju toppen, mysiga pubar, restauranger.:) Och hur i *** får man ett förstahandskontrakt där?!! :) /M

    SvaraRadera
  7. Åh hurraaa! Har missat det här helt. Vad kul!

    SvaraRadera
  8. Det är ju nästan Birkastan - bästa stadsdelen i Stockholm.
    Grattis.

    SvaraRadera
  9. Är det fortfarande där ni bor? Jag hade fått för mig att ni bidde i en bostadsrätt med tanke på vad ni renoverat och så.

    Igår gick jag tillbaka fem år i din blogg. Tuff period. Du verkar må bättre nu!

    SvaraRadera